skip to Main Content

با درود

شرح مختصری از محتوی گزینه های پیشنهادی برای آشنایی بیشتر با آثار و در نتیجه انتخاب راحت تر شما عزیزان تقدیم می گردد. امیدواریم که از انتخابتون لذت ببرید.

 

 

  1. اشتراک کتابخانه آنلاین فیدیبو (فیدی پلاس)

سرویس اشتراکی فیدیبو است که با خرید بسته‌های اشتراک فیدی‌پلاس، به مجموعه‌ای متنوع از کتاب‌های الکترونیک، صوتی و مجله دسترسی دارید و می‌توانید بدون نیاز به پرداخت مجدد در مدت زمان اشتراک کتاب‌های دلخواهتان را از میان کتاب‌های ارائه شده در طرح‌ها بخوانید و بشنوید.

 

  1. اشتراک کتابخانه آنلاین طاقچه (طاقچه بی نهایت)

طاقچه بی‌نهایت کتابخانه‌ای عمومی در طاقچه است. تجربۀ استفاده از طاقچه بی‌نهایت شبیه امانت گرفتن کتاب از کتابخانۀ عمومی است، فقط با این تفاوت که «بی‌نهایت» برای کتاب‌های دیجیتال (متنی و صوتی) طراحی شده است. با عضویت در طاقچه بی‌نهایت می‌توانید به تعداد بسیاری کتاب صوتی و متنی دسترسی داشته باشید.

 

  1. کارت هدیه کتابخانه آنلاین کتابراه

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است

 

  1. کارت هدیه کتابخانه آنلاین فیدیبو

اپلیکیشن فیدیبو برای مطالعه‌ی قانونی کتاب الکترونیک و صوتی بر روی موبایل، تبلت و رایانه شخصی طراحی شده‌است. می‌توانید بدون ثبت‌نام و پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای از سایت و اپلیکیشن فیدیبو استفاده و کتاب‌های رایگان و نسخه‌های نمونه را مطالعه کنید؛ اما خرید فقط برای کاربرانی میسر است که که در سایت یا اپلیکیشن فیدیبو ثبت‌نام کرده‌اند و برای خود حساب کاربری ثبت کرده‌اند.

 

  1. کارت هدیه کتابخانه آنلاین طاقچه

طاقچه فروشگاه قانونی کتاب، مجله و روزنامه‌های الکترونیک است که امکان خرید و مطالعه آن‌ها را روی انواع گوشی‌های هوشمند و تبلت فراهم می‌کند. این اپلیکیشن در سیستم های عامل اندروید و iOS موبایل قابل نصب است و برای استفاده در کامپیوتر نیز نسخه‌ی ویندوز و نسخه‌ی تحت وب دارد.

 

  1. مجموعه کتاب صوتی پیشنهادی (1):

  • هنر ظریف بیخیالی

کتاب صوتی هنر ظریف بی‌خیالی نوشته مارک منسون است که با ترجمه منیژه شیخ‌جوادی(بهزاد) و صدای سروش کشاورز منتشر شده است. کتاب هنر ظریف بی‌خیالی به شما کمک می‌کند بتوانید زندگی را شادتر و در آرامش بگذرانید.

گاهی اوقات وقتی کمتر به چیزی اهمیت می‌دهید، بهتر عمل می‌کنید. چگونه شخصی که کمترین پاداش را برای موفقیت چیزی کسب می‌کند ودر واقع برای دستیابی به آن به پایان عمرش می‌رسد؟ وقتی که گاهی اوقات بی‌خیال همه چیز می‌شوید، به نظر می‌رسد همه چیز در جای خود قرار می‌گیرد. آنچه در مورد قانون معکوس جالب است این است که به همین دلیل به آن (معکوس) گفته می‌شود:

مخالف اهمیت ندادن یعنی اهمیت دادن نیز جواب میدهد. اگر دنبال کردن تجربه مثبت یک تجربه منفی است، پس دنبال کردن منفی باعث ایجاد مثبت می‌شود. سختی‌ای که در ورزشگاه دنبال می‌کنید، باعث ایجاد سلامتی و انرژی و راحتی می‌شود. عدم موفقیت در مشاغل منجر به درک بهتر آنچه برای موفقیت لازم است، می‌شود.

گاهی خود را عذاب می‌دهید. یک هنر ظریف در واقع این است که بی‌خیال شوید. و گرچه این مفهوم ممکن است مسخره به نظر برسد اما آنچه من در اینجا در مورد آن صحبت می‌کنم این است که اساسا یاد می‌گیرید، چگونه افکار خود را به طور مؤثر متمرکز و اولویت بندی کنید چگونگی انتخاب و انتخاب آنچه برای شما مهم است و بر اساس ارزش‌های شخصی کاملا رعایت شده برای شما اهمیت دارد. این فوق العاده دشوار است. رسیدن به آن با تمرین و تلاش طول می‌کشد. و مرتبا شکست خواهید خورد. این کتاب پیروزی را از راهی آسان‌تر به شما یاد می‌دهد.

  • مغازه خودکشی

کتاب صوتی مغازه خودکشی نوشته‌ی ژان تولی و درباره دنیاییست که در آن همه چیز تهی از شور زندگی‌ست و غم و غصه آن چنان همه جا را فرا گرفته که مردم حسی برای زندگی کردن در آن ندارند. شهری که نه گل و گیاه دارد و نه هوای پاک، و مردم محیط زیست را نابود کرده‌اند. پرفروش‌ترین مغازه‌اش هم، مغازه فروش وسایل خودکشی متنوعی برای هر سلیقه و بودجه مثل انواع و اقسام سم‌ها، گلوله، گیاهان کشنده، تیغ‌های آلوده به کزاز، طناب، و… برای پایان دادن به زندگی است.

یک بیزینس خانوادگی دلگیر، متعلق به خانواده تواچ، که با به دنیا آمدن فرزند کوچکشان همه چیز تغییر می‌کند.

نسخه صوتی مغازه خودکشی را با صدا و اجرای جذاب هوتن شکیبا بشنوید.

کتاب صوتی مغازه خودکشی یک کمدی سیاه است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. کمدی سیاه به طنزی گفته می‌شود که پیرامون یک تابو با موضوعی تلخ مثل مرگ، جنایت، بیماری، جنگ، خودکشی و… همراه می‌شود. رمان مغازه خودکشی نیز طنزی سیاه در خصوص مرگ و خودکشی در جامعه‌ای غم‌آلود و به شدت افسرده است؛ که مربوط به یک جامعه آخرالزمانی در نتیجه تغییرات شدید آب و هوا و مشکلات عمده پیشگیری‌نشده کره زمین است. جامعه‌ای که اراده زندگی را از دست داده و همه چیز در هرج و مرج است، آمار مرگ و خودکشی در آن بسیار بالا، خندیدن و شادی در آن عجیب، و قرن ۲۱ برایشان یک خاطره دور و غیرواضح است.

داستان در مغازه‌ای با کسب و کاری خانوادگی و پرسود متعلق به خانواده تواچ اتفاق می‌افتد. در این مغازه به مشتریان مشاوره هم می‌دهند. مثلا شما باید ورزشکار باشید، خودکشی به روش هاراکیری برازنده شماست. این مدل تیغ آلوده به کزاز است، سریع می‌کشد و احتیاج به زخم عمیق نیست. و…

روی پاکت‌های مغازه خودکشی نوشته: آیا در زندگی شکست خورده‌اید؟ لااقل در مرگ خود موفق باشید! و روی لباس فروشنده‌ها نوشته: زندگی می‌کشد! بعد از مرگ موفقیت‌آمیز مشتری‌ها، برای متوفی گل یا کارت تسلیت می‌فرستند و روی کارتش می‌نویسند برای مشتریمان، از مغازه خودکشی، تا آن‌جا هم چند مشتری پیدا کنند. از افتخارات این مغازه این است که آدم‌های معروف برای خودکشی به آن‌ها مراجعه کرده‌اند.

 

  1. مجموعه کتاب صوتی پیشنهادی (2):

  • ماهی‌ها نگاهم می‌کنند

کتاب صوتی ماهی‌ها نگاهم می‌کنند نوشته ژان‌پل دوبوآ، با ترجمه‌ روان اصغر نوری و صدای سروش کشاورز منتشر شده است. این کتاب داستانی خواندنی درباره‌ اتفاقات عجیبی است که ریتم زندگی ساده‌ی یک گزارشگر ورزشی را بهم می‌ریزد.

درباره‌ کتاب ماهی‌ها نگاهم می‌کنند

ژان‌پل دوبوآ در کتاب ماهی‌ها نگاهم می‌کنند، داستانی از شکاف مردم در زندگی مدرن را روایت می‌کند. این کتاب روایت‌گر یک گزارشگر بوکس است. او زندگی آرام و معمولی‌ای دارد تا اینکه همه چیز ناگهان به هم می‌ریزد؛ اول مرد ناشناسی پیدا می‌شود که او را به مرگ تهدید می‌کند، بعد پدر دائم الخمرش که ده سالی بود او را ترک کرده بود، پیدایش می‌شود و بعد معشوقه‌اش، او را ترک می‌کند.

این کتاب داستان پرکشش و با هیجان است که شما را با خود همراه می‌کند

  • کمیاگر

کتاب صوتی کیمیاگر مشهورترین داستان پائولو کوئیلو نویسنده برزیلی است. داستان درباره جوانی به نام سانتیاگو است که به دنبال رویایی که می‌بیند، سفری دور و دراز را در جستجوی یافتن گنجی گرانبها آغاز می‌کند.

کتاب صوتی کیمیاگر را می‌توانید با ترجمه آرش حجازی و صدای محسن نامجو بشنوید.

درباره کتاب صوتی کیمیاگر با صدای محسن نامجو

کیمیاگر (The Alchemist)، داستانی الهام‌بخش از پائولو کوئیلو است که اهمیت داشتن رویای شخصی را به ما یادآوری می‌کند. کیمیاگر اولین بار در سال ۱۹۸۸ و به زبان پرتقالی منتشر شد. اما محبوبیتش چنان بود که به هفتادویک زبان دیگر هم ترجمه و منتشر شد.

پائولو کوئیلو در کتاب کیمیاگر، هزاران حرف برای مخاطبانش دارد. هر حرف او، نکته‌ای در دل خود دارد که می‌تواند برای داشتن زندگی بهتر به ما کمک کند. اما نویسنده، با هنرمندی‌اش تمام آنچه را که قصد دارد به مخاطبش بگوید، در داستان می‌آورد. داستان به نرمی و روان پیش می‌رود و خواننده را همراه خود می‌کشاند و به ادامه دادن ترغیب می‌کند.

 

  1. کتاب صوتی کلیدر جلد اول و دوم:

بزرگ‌ترین پروژه‌ی کتاب صوتی ایران

در کتاب صوتی کلیدر بیش از صد گوینده شامل گروهی از برترین گویندگان کشور ایفای نقش خواهند کرد. آرمان سلطان‌زاده، فریبا متخصص، محسن بهرامی، بهرام ابراهیمی، مهبد قناعت‌پیشه، بیوک میرزائی، شیما درخشش، محسن زرآبادی‌پور، مجید همزه، کرامت رودساز، رامین پورایمان، نورالدین جوادیان، ارشیا شریعتی، حمید یزدانی، فرشید صمدی‌پور، نورالدین جوادیان، تایماز رضوانی و احمد لشینی تعدادی از گویندگان این مجموعه‌ی بزرگ صوتی هستند.

کِلیدر رمانِ‌ مردم است. مردمی که در زمانه‌‌ی بیداد برای آزادی و آزادگی جنگیده‌اند و زندگی را چون رگه‌های کمیاب طلا از دل تاریک‌ترین لایه‌های ظلم تاریخ بیرون کشیده‌اند. کلیدر بازنمایی تاریخ، فرهنگِ قومی، مقاومت و ایستادگی مردمانی است از جنس‌ِ ما از ریشه‌هایی که در این خاک دوانده‌ایم و رنج‌ها و عشق‌هایی که بر شانه‌هایمان حمل می‌کنیم.

کلیدر، دومین رمان بلند جهان پس از کتاب «در جست‌وجوی زمان از دست رفته» و طولانی‌ترین رمان ایرانی است که در ده جلد به چاپ رسیده و محمود دولت‌آبادی پانزده سال از عمر خود را صرف نوشتن آن کرده است. کلیدر با توصیفات جادویی و صحنه‌پردازی‌های بی‌بدیلش اثری حماسی و در عین حال شاعرانه است که نبضِ خواننده را در تمام مسیر بلند خویش تا پایان به دست می‌گیرد.

  1. بن خرید کتاب از کتابفروشی آنلاین شهر کتاب:

وقتی وارد یک فروشگاه کتاب می‌شوی، حس خوبی به آدم دست می‌دهد. این ‌که کتاب را برمی‌داری و چند برگی از آن را ورق میزنی، شوق کتاب‌خوانی در وجودت اوج می گیرد. راستش، همین که بوی کتاب نو به مشام می‌رسد، آدم هوس کتاب می‌کند و دوست دارد  بیشتر و بیشتر کتاب بخواند.

در فروشگاه‌های مجازی، این حس و حال کمتر به چشم می‌خورد و آدم آن نزدیکی واقعی با کتاب را ندارد. اما فروشگاه آنلاین شهر کتاب هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. اگرچه در این فروشگاه اینترنتی ، خبری از بوی کتاب  نیست، اما جایی است که برای تجربه‌ی یک خرید خوب می‌شود روی آن حساب کرد.

در فرصت‌های اندک میان هیاهوی روزانه، زمانی که می‌شود استراحت کوتاهی کرد، یک فنجان چای نوشید و به موسیقی دلخواه خود گوش کرد. زمانیست که می‌شود در فضای مجازی گشتی زد، اخبار روز را مرور کرد و بر روی عکس‌ها و حرف‌های دوستان نظر داد. زمانیست که می‌توان وارد این فروشگاه شد، کتابی سفارش داد و در فاصله‌ای کوتاه آن را تحویل گرفت. حال دیگر این نوای موسیقی و عطر چای شماست که به فروشگاه مجازی شهر کتاب حال و هوایی دیگر می‌دهد.

امکان خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی از طریق سایت شهرکتاب آنلاین در طبقه بندی زیر فراهم است:

  • کتاب

  • محصولات دیداری و شنیداری در حوزه موسیقی، فیلم و تاتر

  • نوشت افزار و کمک آموزشی

  • دست‌سازه های هنری

 

  1. کتاب آیشمن در اورشلیم

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: زهرا شمس

کتاب آیشمن در اورشلیم (Eichmann in Jerusalem) یکی از جنجالی‌ترین آثار غیرادبی در سده‌ی بیستم است؛ متنی ژرف و تکان‌دهنده که به سبب محتوای جدلی‌اش همواره موضوع بحث و گفت‌وگوهای فراوان بوده است. برای فهم چراییِ تأثیرِ گسترده‌ی این کتاب، باید علاوه بر آنچه در خود اثر آمده، به عوامل پیرامتنیِ بسیاری نیز توجه داشت. از جمله آن‌که این کتاب اثری است درباره‌ی موضوعِ حساسیت‌برانگیز هولوکاست، به قلم نویسنده‌ای یهودی. البته اینکه یک یهودی از نسل‌کشی بی‌رحمانه‌ای بگوید که عمده‌ی قربانیانِ آن هم‌تبارانش بوده‌اند، به خودی خود حساسیت‌برانگیز و غیرعادی نیست: غوغایی که پیرامون کتاب آیشمن در اورشلیم درگرفت، به این واقعیت برمی‌گشت که آرنت در این اثر، بسیاری از تشکیلات یهودی پرنفوذِ اروپا را به همکاریِ ناخواسته با عاملان کشتار خود متهم نموده بود. اشاره به چنین مسئله‌ای، خصوصاً در زمان نگارش کتاب (دهه‌ی شصت میلادی)، بسیار هضم‌ناپذیر به نظر می‌رسید. چرا که در آن مقطع هنوز داغ جنایات نازی‌ها بر پیکر یهودیان تازه می‌نمود و طبیعتاً بسیاری از ایشان تابِ مواجهه با تقصیرهای خویش را نداشتند.

 

  1. کتاب صراحت تمام عیار

نویسنده: کیم اسکات

مترجم: سعید قدوسی نژاد

بخش زیادی از زندگی ما سر کار و در ارتباط با همکارانمان می‌گذرد و خوب و بد بودن این روابط بر کیفیت کل زندگی ما تأثیر می‌گذارد. در این بین مدیران نقش بسیار مهمی در ایجاد فضای کاری مناسب دارند. مدیران خوب می‌توانند شرایطی ایجاد کنند که هم باعث رشد و سودآوری کسب‌و‌کارشان شود و هم باعث پیشرفت و روحیه‌ی خوب اعضای تیم‌شان شوند. ازطرفی مدیر بد می‌تواند شرایط را آنقدر پیچیده کند که انگیزه و روحیه‌ی همکاری اعضای تیم نابود شود. اما چگونه می‌توان هم هوای افراد سازمان را داشت و هم از آن‌ها انتقاد کرد؟ چطور می‌توان هم اعضای تیم را به چالش کشید و هم به رشد آن‌ها کمک کرد؟ کتاب «صراحت تمام عیار» به مدیران کمک می‌کند تا روابطی مستحکم با کارمندان خود داشته باشند و در عین حال رئیسی قاطع باشند. کتاب پراز نکته‌های کاربردی در ارتباط با رفتار سازمانی، مربیگری، مسیرشغلی، استخدام و مانند این‌هاست.

 

  1. کتاب رهبری از بالای خط

نویسندگان: جیم دِثمر، دایانا چاپمن و کِیلی وارنر کِلِمپ

مترجمان: عماد قائنی، مرتضی خضریپور

هنگامی‌که این را از خودمان پرسیدیم، پاسخمان این بود، «زیرا بیشتر مدل‌های فعلی رهبری کارآمد نیستند». اجازه بدهید منظورمان را شفاف توضیح دهیم. مدل‌های رهبری امروزی در دستیابی به اهداف مطلوبی مانند خلق ارزش برای سهامداران، افزایش سهم بازار، توسعه محصولات جدید، پیروزی در رقابت، ایجاد ثروت و شهرت برای برخی از رهبران خاص و ارائه چارچوب‌هایی مفید به دانشکده‌های کسب‌وکار برای آموزش رهبران آینده به طورنسبی تأثیرگذارند. اما ما دریافته‌ایم که این نتایج کافی نیستند، چراکه این مدل‌ها در سه سطح بسیار مهم ناپایدارند.

 

  1. کتاب گفتوگوهای سرنوشت ساز

نویسنده: جوزف گرنی ، ران مکمیلان ، کری پترسون

مترجم: سعید یاراحمدی

وقتی با عنوان «گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز» روبه‌رو شدم، با خودم تصور کردم که کتاب درباره‌ی گفت‌وگوهای جاری در دیپلماسی، سازمان ملل و مجالس کشورهاست، ولی خیلی زود متوجه شدم همه‌ی ما در زندگی روزمره‌مان با گفت‌وگوهای سرنوشت‌سازِ زیادی مواجهیم و این کتاب درباره‌ی چنین گفت‌وگوهایی است؛ حل و فصل اختلافات با همسایگان، رفع کدورت‌ها با همکاران، حل مشکلات خانوادگی و گفت‌وگوهای سرنوشت‌سازی از این دست.

 

  1. کتاب ما ایرانیان

نویسنده: مقصود فراستخواه

کتاب برتر حوزه‌ی علوم اجتماعی (تألیف) در جشنواره‌ی مهرنامه در میان ۷۰ کتاب برگزیده از کتاب‌های سال ۱۳۹۴

آیا خلقیات ما ایرانیان ضعف‌هایی دارد؟ در پاسخ به این سؤال ۹۶ درصد از جامعه‌ی آماری متشکل از اعضای هیئت علمی و گروهی از نخبه‌های کشور پاسخ مثبت داده‌اند. آن‌ها مشکل را در ضعف فرهنگ کار جمعی، انتقادپذیری، رودربایستی، عدم شفافیت، خودمحوری، غلبه احساسات بر خردورزی، رواج دروغ و رفتارهای غیرقابل‌ پیش‌بینی برشمرده‌اند.

آن‌ها عوامل معرفتی، کاهش سرمایه‌های اجتماعی، ساختار دولت، مناسبات دین و دولت، نوع آموزه‌های دینی، پرحادثه‌بودن تاریخ، مناسبات تولید و ساختار اقتصادی و کشمکش نخبگان را بر خلقیات ایرانی مؤثر دانسته‌اند و برای حل این مشکل آموزش مداوم، برنامه‌های توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی، وضع قوانین خوب، تقویت اجتماعات محلی و نهادهای عمومی، ایجاد رفاه و فقرزدایی، توسعه‌ی سیاسی و اصلاح نهاد دولت را پیشنهاد داده‌اند.

در این کتاب خلقیات ایرانیان، ضعف‌ها و راه‌حل‌های رفع آن با نگاهی علمی مورد واکاوی و مطالعه قرار گرفته است.

 

  1. کتاب دامهاي اجتماعي و مسئله اعتماد

نويسنده: بو روثستاين

مترجم: لادن رهبري – محمود شارعپور – محمد فاضلي – سجاد فتاحي

در يك جمله، استدلال اين كتاب اين است كه اعتماد اجتماعي’از پايين’ توليد نمي‌شود بلكه ‘از بالا ‘ توليد مي‌شود. دقيق‌تر اين‌كه، نوع خاصي از نهادهاي سياسي هستند كه اعتماد توليد مي‌كنند. نهادهاي حكومتي و خط‌مشي‌هايي كه برابري سياسي، حقوقي و اجتماعي توليد مي‌كنند و بر اصول انصاف، صداقت و بي‌طرفي بنا شده‌اند، اعتماد به بار مي‌آورند. “اين امر اعتماد اجتماعي و سرمايه‌ي اجتماعي را به مقولات كيفيتِ حكومت و فساد در نهادهاي عمومي متصل مي‌سازد. در عين حال كه اعتماد اجتماعي براي غلبه‌كردن بر فساد ضرورت دارد‏، فساد و ديگر صورت‌هاي غيرعادلانه‌بودن حكومت نيز مي‌تواند مخربِ اعتماد اجتماعي باشد. غلبه‌كردن بر كردارهاي فاسد نيازمندِ سطح بالايي از اعتماد است. به‌طور كلي، كشورهايي با فساد اندك همان‌هايي هستند كه سطوح بالايي از اعتماد دارند…

 

  1. کتاب معمای فراوانی

نویسنده: تری لین کارل

مترجم: جعفر خیرخواهان

چه چیزی نفت را جام زهرآلود می‌سازد؟ چرا مردمان زیادی درعین‌حال که بر روی میلیاردها بشکه‌ی نفت نشسته‌اند، به‌ویژه طی رونق نفتی، چنین فقیراند؟ این‌ها پرسش‌هایی است که میلیون‌ها نفر از سکنان کشورهای صادرکننده نفت ده‌ها سال است از خود می‌پرسند.

کتاب معمای فراوانی نشان می‌دهد چگونه با ورود سیل‌آسای درآمدهای نفتی به اقتصاد کشورهای صادرکننده‌ی نفت، حوزه‌ی اختیارات و تعهدات دولت گسترش می‌یابد امّا درعین‌حال اقتدار و نهادهای قانونی آن تضعیف می‌شود. وابستگی به نفت آن‌ها را به سمت تمرکزگرایی شدید قدرت سیاسی و نظام اداری آشفته و نامنسجم هدایت می‌کند. نویسنده مهم‌ترین ویژگی دولت‌های نفتی را در قوانینی جستجو می‌کند که حقوق منابع را به دولت اعطا می‌کند: رانت عظیمی که بسیار بیشتر از سود به‌دست‌آمده در بخش خصوصی است.

مطالعه‌ی این کتاب که متکی به اسناد دقیق و نوآوریهای تئوریک است برای علاقه‌مندان به مباحث اقتصاد سیاسی توصیه می‌شود.

 

  1. کتاب خشم و هیاهو

نویسنده: ویلیام فاکنر

مترجم: بهمن شعله ور

کتاب «خشم و هیاهو» شاهکار ویلیام فاکنر توسط صالح حسینی ترجمه شده است. ویلیام فاکنر رمان خشم و هیاهو را در 7 اکتبر 1929 منتشر کرد، این اثر پانزده سال بعد، جایزه نوبل ادبی را برای نویسنده‌اش به همراه آورد و نام فاکنر را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آمریکایی قرن بیستم، مطرح ساخت.

پس از ترجمه این اثر به فارسی، شیوه جریان سیال ذهن در ایران، مورد توجه قرار گرفت و به طور عملی، به نویسندگان ایرانی شناسانده شد و تاثیری عمیق روی سبک نویسندگی آنان گذاشت. خشم و هیاهو چهارمین رمان فاکنر است. فاکنر می‌گوید زمانی که شروع به نوشتن کرده است، خود از ترتیب حوادث داستان، مطلع نبوده است. بخش اعظم این کتاب، طی شش ماه کار فشرده نوشته شده است.

نام کتاب «خشم و هیاهو» برگرفته از قسمتی از نمایشنامه مکبث نوشته ویلیام شکسپیر است: «زندگی داستانی است لبریز از خشم و هیاهو، که از زبان ابلهی حکایت می‌شود، و معنای آن هیچ است.»

داستان در سال 1895 و با مرگ مادربزرگ خانواده کامپسون آغاز می‌شود. در خانه مراسم تدفین در حال برگزاری است. خانم و آقای کامپسون برای آن که چهار فرزندشان متوجه مرگ مادربزرگ نشوند، آنها را به خارج از خانه فرستاده‌اند، اما بچه‌ها زیر درخت گلابیِ پشت پنجره تالار محل برگزاری مراسم جمع شده‌اند. کدی، دختر هفت ساله خانواده، از درخت گلابی بالا رفته است و  هر آنچه پشت پنجره می‌بیند را به طور مبهم درک کرده و برای بقیه تعریف می‌کند، داستان این بچه‌ها ادامه می‌یابد….

 

  1. کتاب انسان در جستجوی معنا

نویسنده: ویکتور فرانکل

مترجم: نهضت صالحیان

کتاب انسان در جستجوی معنا به قلم ویکتور فرانکل از جمله آثار درخشان و مشهور امریکایی است که بعد از گذشت سال‌ها هنوز جذابیت بسیاری دارد. این کتاب گزارشی از تجربیات شخصی فرانکل است، تجربیاتی که میلیون‌ها زندانی را در طول سال‌ها به طور مکرر عذاب داده است.

با وجود این‌که قسمت اول کتاب انسان در جستجوی معنا (Man’s search for meaning) ناخوشایند است و از مشقت‌ها و رنج‌ها سخن می‌گوید، اما دلایل زیادی برای مهم بودن این قصه وجود دارد. داستان درباره جان به در بردن است؛ درباره سرچشمه قدرتی که موجب زنده ماندن فرانکل بعد از گذراندن سختی‌های بسیار شد. فرانکل با تجربه تکرار نشدنی خود از زندگی سخت در اردوگاه کار اجباری، پس از پایان جنگ و رهایی، شاهکار خود به نام انسان در پی معنی را به نگارش درآورد و مکتب تازه‌ای در روانشناسی به عنوان معنی درمانی یا لوگوتراپی را خلق کرد که ثمره‌ی تجربه‌های ناخوش‌آیند او در سال‌های اسارت و زندانی بودنش در اردوگاه‌های کار اجباری است. این نظریه در میان روانشناسان و روان درمانگران طرفداران زیادی دارد.

 

  1. کتاب ترس و لرز

نویسنده: غلامحسین ساعدی

ترس و لرز مجموعه ای از شش داستان کوتاه و به هم پیوسته به قلم “غلامحسین ساعدی” است که آیینه ای از زندگی و روحیات مردم گوشه ای از جنوب ایران بوده و عقاید و آداب و رسوم آنان را به خوبی نشان می دهد. همان گونه که از عنوان کتاب “ترس و لرز” برمی آید، این اثر سراسر وحشت و ترس است از فقر و بیماری و خرافه.

شروع داستان از مضیفی متروک و خالی آغاز می شود و در داستان آخر با چرخشی ماهرانه به همان جا بر می گردد. مضیف از غذاهایی پر می شود که غریبه ها به آنجا آورده اند و در اختیار اهالی گرسنه ی آبادی قرار می دهند. اما زمانی که مردم حسابی از این غذاها فربه شدند، غریبه ها به طور ناگهانی آنجا را ترک می کنند و مردمی را که حالا دیگر تاب و توان زحمت کشیدنن ندارند به حال خود وا می گذارند.

ترس و لرز در عین واقع گرایی و فضاسازی حقیقی، از ساختارهای مبهم و پر رمز و رازی برخوردار است که همین ابهام و پیچیدگی، بر وحشت و فضای دلهره آور داستان ها افزوده و مهارت قلم “غلامحسین ساعدی” در آفرینش “رئالیسم جادویی” را به خوبی نمایش می دهد. آنچه بیش از همه در پس زمینه ی مجموعه داستان “ترس و لرز” به چشم می خورد، نحوه ی واکنش شخصیت های قصه و حالات روانی آنان در برابر عوامل بیگانه ای است که بر سر راه آنان قرار می گیرد. در اکثر موارد این شخصیت ها منفعل اند و انتظار می کشند تا ببیند چه بر سرشان می آید. “غلامحسین ساعدی” با تکیه بر جنبه ی روانشناسی این شخصیت ها، مسیر انفعال و تباهی آنان را به شکل هوشمندانه ای به تصویر می کشد.

 

  1. کتاب مردی که سایه اش را فروخت

نویسنده: ادلبرت فون شامیسو

ترجمه: عبدالله توکل

آدلبرت فون شامیسو ( 1838-1781) نویسنده و گیاه شناس آلمانی از نمایندگان برجسته رمانتیسم آلمان، و مردی که سایه اش را فروخت معروفترین اثر اوست.

شامیسو این داستان را بر پایه ی مضمونی پرداخت که پیش از او نویسندگانی بسیار را به خود جلب کرده بود؛ و با در آمیختن آن با افسانه ی قرون وسطایی « همیان فورتو ناتوس »، همیانی که هر چه زر از آن بر میداشتند تمام نمیشد، قصه ای آفرید که به زبان رمز گوشه هایی از شخصیت و زندگی و روحیات خود او و نیز تفکرات و عقایدش را بیان میکند؛ قصه ای تفسیرها و تعبیر های فراوان از آن شده و به بسیاری از زبانهای دیگر برگردانده شده است.

 

  1. کتاب پلو خورش

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

پلو خورش” مجموعه ای دیگر به قلم نویسنده ی خوب کشورمان “هوشنگ مرادی کرمانی” است که چند داستان کوتاه جذاب و سرگرم کننده را در بردارد. این مجموعه نیز همچون سایر آثار برآمده از قلم “هوشنگ مرادی کرمانی”، داستان هایی را شامل می شود که گاه حتی با وجود تلخی و سوزناک بودن شرایط، به کام مخاطب شیرین می آیند و حسی از نوستالژی و اصالت را به او منتقل می کنند. بسیاری از مخاطبان معتقدند که آثار “هوشنگ مرادی کرمانی” در زمره ی مناسب ترین آثار، برای معرفی و علاقه مند کردن نوجوانان به ادبیات معاصر می باشند. داستان های او در عین سادگی و صمیمیت، مفاهیمی را به خواننده منتقل می کنند که صرفا برای سرگرم کردن به نگارش درنیامده است. هر کس که با قلم “هوشنگ مرادی کرمانی” آشنا باشد، می داند که وی از مسائلی ملموس با رنگ و بویی سنتی، قصه می نویسد. همین مساله است که قصه های او را این چنین دوست داشتنی کرده و نام وی را در میان محبوب ترین نویسندگان ایرانی قرار داده است.

مجموعه ی “پلو خورش” هم یکی از آن کتاب هایی است که با هدیه دادن به مخاطب، علی الخصوص خواننده ی نوجوان، می توانید مطمئن باشید که اثری مناسب را به او معرفی کرده اید. روایت هوشمندانه ی “هوشنگ مرادی کرمانی” که گاه سرشار از طنز است و گاه واقعیت های تلخ زندگی را به خواننده نشان می دهد، این مجموعه را در زمره ی آثار روان و ساده ای قرار داده که در پس سادگی آن، پیچیدگی و تعالی مفهوم، درست شبیه زندگی، خودنمایی می کند.

 

  1. کتاب وقتی نیچه گریست

نویسنده: اروین دی یالوم

مترجم: سپیده حبیب

کتاب وقتی نیچه گریست اثری در فلسفه، روانشناسی و همزمان داستانی بسیار گیرا و جذاب است برای افرادی که شناخت کافی از این حوزه‌ها ندارند.

اروین یالوم استاد دانشگاه و یک روانکاو ماهر است که روش نوینی در آموزش‌های خود برگزیده است. او تلاش کرده تا بنیان فلسفی برای روانکاوی خود بیابد. وقتی نیچه گریست یک ماجرای نیمه واقعی است. نیچه به بیماری مهلکی مبتلا شده است و تنها راه نجات او درمانش توسط دکتر برویر است. شروع کردن درمان با یک مانع جدی روبرو است و آن هم متقاعد کردن نیچه به پذیرفتن درمان است.

برویر برای متقاعد کردن نیچه چند جلسه‌ای با او ملاقات می‌کند. بخش قابل توجهی از محتوای کتاب حول این ملاقات‌ها و گفتگویی ایجاد شده است که میان آن‌ها شکل می‌گیرد. جذابترین بخش کتاب نیز به همین یادداشت‌ها اختصاص دارد.

 

  1. کتاب جز از کل

نویسنده: استیو تولتز

ترجمه: پیمان خاکساری

جزء از کل ( A Fraction of the Whole ) رمانی نوشته استیو تولتز است که در سال ۲۰۰۸ نوشته شده‌است. این کتاب درباره خانواده عجیب و غریب دین و اطرافیان و آشنایان آن‌ها است. فارسی این اثر به قلم پیمان خاکسار سال ۱۳۹۳ در نشر چشمه منتشر شده‌است. این رمان در شمار آثار پرفروش دهه نود خورشیدی در ایران بوده‌است.

 

  1. کتاب هنر خوب زندگی کردن

نویسنده: رولف دوبلی

ترجمه: عادل فردوسی پور

کتاب «هنر خوب زندگی کردن» The Art of the Good Life نوشته‌ی «رولف دوبلی» در سال 2017 منتشر شد. این کتاب در دسته‌ی آثار روانشناسی و خودشناسی قرار دارد و با نثری روان و ساده به نگارش درآمده است. این کتاب همان‌طور که از نامش پیدا است مهارت‌های لازم جهت خوب زندگی کردن را آموزش می‌دهد. از دیرباز همه‌ی افراد به دنبال پاسخی برای سؤال «چطور باید زندگی کرد؟» هستند، «رولف دوبلی» هم به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال به مجموعه‌ای از آموزه‌های ساده اما کاربردی دست یافته است که آن‌ها را در کتاب «هنر خوب زندگی کردن» جمع‌آوری کرده است. خوب و درست زندگی کردن مفهومی پیچیده است و تا امروز صدها کتاب درباره‌اش به نگارش درآمده است. عوامل مختلفی در خوب زندگی کردن تأثیرگذار است، پول، سلامتی، خانواده، آرامش و شرایط اجتماعی جامعه هر کدام به نحوی می‌توانند در کیفیت زندگی مؤثر باشند. خوب زندگی کردن تعاریف گوناگونی دارد و ممکن است در هر نقطه از دنیا به‌گونه‌ای متفاوت توصیف شود. «رولف دوبلی» در کتاب «هنر خوب زندگی کردن» مجموعه ابزارهایی برای باکیفیت‌تر کردن زندگی استفاده کرده است که شما در هر کجای این دنیا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این کتاب اصول زندگی خوب را همراه داستان‌های کوتاه آموزش می‌دهد و تا همه‌ی افراد بتوانند به زندگی خوب دست یابند.

درست و خوب زندگی کردن نیاز به مهارت و توانایی‌های زیادی دارد و مستلزم پیروی از یک سری اصول است.  «رولف دوبلی» در طی سال‌های اخیر درزمینه‌ی انتشار آثار روانشناسی و خودشناسی مشغول به فعالیت بوده است، او بر این باور است خوب زندگی کردن به‌وسیله‌ی ابزارهای ذهنی امکان‌پذیر است. او آموزه‌هایش در ارتباط با بهتر زندگی کردن را طی پنجاه‌ودو فصل کوتاه توضیح داده است و درباره‌ی آن‌ها گفته است: «این پنجاه‌ودو ابزار ذهنی شاید رسیدن به زندگی خوب را تضمین نکند، اما این فرصت را به شما می‌دهد تا برای رسیدن به آن مبارزه کنید.»

 

  1. کتاب بی حد و مرز

نویسنده: جان سی مکسول

ترجمه: رضا رایان حد

چه می‌شد اگر می‌توانستید کتاب‌های بیشتری بخوانید؟ اگر اراده و پشتکار کافی داشتید الان کجا بودید؟ چه مشکلاتی جلوی تمرکز و پیشرفت شما را می‌گیرد؟ فکر می‌کنید کدام افکار محدود کننده نمی‌گذارند به دنبال رویاهای خود بروید؟

اگر شما هم سوالاتی مانند این موارد دارید، اما نمی‌دانید چگونه و از کجا باید شروع کنید نگران نباشید، جیم کوییک سال‌هاست که کمک کردن به دیگران را هدف زندگی خود قرار داده است. این فرد به عنوان مربی پرورش و سلامت ذهن شناخته می‌شود و برای مدتی به شخصیت مهم و بزرگی مانند ایلان ماسک هم کمک کرده است.

این مربی مجرب اکنون تجربیات خود را در کتاب بی‌حد و مرز (Limitless) در اختیار تمام مردم دنیا قرار می‌دهد و به دیگران یاری می‌رساند تا در مسیر درست قدم بردارند. قبل از هر چیزی باید به این حقیقت برسید که باور به محدود بودن، شما را از بزرگترین آرزوهایتان بازمی‌دارد و کتاب بی‌حد و مرز نیز بر همین موضوع تمرکز دارد. کتاب حاضر، راهنمایی‌تان می‌کند تا محدودیت‌های ذهنی خود را کنار بگذارید و می‌آموزید که چگونه مغز و حافظه خود را ارتقا دهید و با ایجاد عادت‌های سالم و استفاده‌ی بهینه از زمان پیشرفت نمایید.

البته جیم پیش از آن که آموزش‌های خود را شروع کنید در توضیحی مفصل، شما را با چهار خائن اصلی زندگی‌تان آشنا می‌‌کند و متوجه می‌شوید که به احتمال زیاد این چهار عامل هستند که سد راه پیشرفتتان بوده‌اند: اطلاعات زیاد دیجیتالی، گیجی دیجیتالی، نسیان دیجیتالی و برداشت و نتیجه‌گیری دیجیتالی!

در مجموع، در کتاب بی‌حد و مرز می‌آموزید تا بر تبعات منفی دنیای دیجیتال غلبه کنید و عوامل آسیب‌زا را از خود دور سازید و با پشتکار در مسیر آرزوهای‌تان قدم بردارید.

 

  1. کتاب مدیریت بدون زور و اجبار

 

نویسنده: دکتر ویلیام گلسر

ترجمه: دکتر علی صاحبی

ویلیام گلسر در این کتاب به منظور دستیابی به بازدهی، تولید بهینه و ایجاد محیطی شاداب و صمیمانه، کاربست تئوری انتخاب در مدیریت نیروی انسانی را به مدیران آموزش می‏دهد.
در این کتاب چگونگی به کارگیری «تئوری انتخاب» در قلمرو روابط مدیر و کارکنانش گام به گام نشان داده شده است. این کتاب با هدف ترویج «روان‏شناسی کنترل درونی» و تشویق مدیران، به دست کشیدن از «روان‏شناسی کنترل بیرونی» انجام شده است.

​این کتاب به همراه CD کتاب صوتی ارائه شده است

 

  1. مساله اسپینوزا

نویسنده: اروین دی  یالوم

کتاب مسئله اسپینوزا نوشته اروین د. یالوم، رمانی فلسفی – سیاسی و معروف است که دو داستان را به موازات هم روایت می‌کند. داستان اول درباره‌ی اسپینوزا، فیلسوف قرن 17 است که از سوی یهودیان طرد شد و داستان دوم به زندگی ایدئولوژیست فعال حزب نازی، آلفرد روزنبرگ می‌پردازد.

باروخ اسپینوزا یکی از معروف‌ترین فیلسوفان هلندی در قرن 17 است. او که یهودی بود تلاش می‌کرد تصویر متفاوتی از خدا به مسیحیان و یهودیان نشان دهد. وی به دلیل اعتقاداتی که داشت هیچ‌وقت مخالف وجود خداوند نبود اما به عقیده‌اش تصویری که مردم از خدا در ذهن خود ساخته بودند، اشتباه بود. به همین دلیل از هلند تبعید و انتشار آثارش متوقف شد.

یالوم در این کتاب علاوه بر جنبه‌های فلسفی اسپینوزا، به زندگی درونی او نیز می‌پردازد و موارد واقعی و مستندگونه از زندگی وی را آشکار می‌کند. او با خلق یک شخصیت خیالی در مقام روانشناس، در برابر اسپینوزا قرار می‌گیرد و از افکار او سخن می‌گوید.

در داستان آلفرد روزنبرگ باز هم شخصیت خیالی‌ای به عنوان روانشناس خلق شده و گفت‌وگوهایی با آلفرد در حالت جلسه‌های روان‌درمانی شکل می‌گیرد. یالوم سعی می‌کند از طریق این گفت‌وگوها به ذهن او نفوذ کرده و دلیل کارها و تصمیماتش را بداند.

این رمان جنبه‌های روانشناسی، تاریخی و فلسفی دارد و جنبه روانشناسی آن قوی‌تر است. یالوم به گونه‌ای این کتاب را روایت می‌کند که تمام این جنبه‌ها به زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. مطالب فلسفی و روانشناسی در آن به سادگی بیان شده و برای کسانی که به این حوزه مخصوصاً فلسفه اسپینوزا علاقه‌مندند، مفید است.

 

  1. کتاب مگسها

نویسنده: ژان پل سارتر

مترجم: صدیق آذر

کتاب مگس‌ها نام نمایشنامه‌ای در سه پرده از نویسنده مشهور فرانسوی ژان پل سارتر است. این نمایشنامه دارای ۱۵ شخصیت است. «مگس‌ها» بارها توسط گروه‌های مختلف در سراسر جهان به روی صحنه رفته است.

حوادث نمایشنامه‌ مگس‌ها (The Flies) در گذشته‌ای اسطوره‌ای رخ می‌دهند و مکان وقوع آن‌ها در آرگوس یکی از شهرهای باستانی یونان است. شخصیت‌های نمایش نیز ترکیبی از اسطوره‌های یونان و روم هستند.

از جمله این اسطوره‌ها ژوپیتر خدای خدایان در اساطیر رومی است که همتای آن در اسطوره‌های یونانی زئوس است. ژوپیتر در هنر و ادبیات، اغلب شبیه مردی میانسال همراه با ریش انبوه و دارای نیرو تصور ‌شده است. آگاممنون، نیز از اسطوره‌های یونانی و از تبار خاندان آتریدهاست که بر سر پادشاهی با برادرش به رقابت پرداخته و در این راه و برای گرفتن انتقام هر سه پسر او را کشته و سپس پادشاه آرگوس شده است. اژیست، که او نیز از تبار آترید‌هاست، از نبود آگاممنون که فرماندهی جنگ تروا را به عهده گرفته، استفاده کرده و کلیتمنستر زن آگاممنون را فریفته و با یاری او آگاممنون را به قتل رسانده و بر تخت پادشاهی نشسته است، و سرانجام اورست که در اساطیر یونانی پسر آگاممنون و کلیتمنستر و برادر الکتر است و از توطئه‌ قتلش به فرمان اژیست، در دوران کودکی، جان سالم به در برده است.

نمایشنامه‌ مگس‌ها از ژان پل سارتر (Jean Paul Sartre) برای خواننده‌ای که به دنبال لذت از متنی ادبی است، آرامش نمی‌آورد و دیدن نمایش آن نیز. زیرا که، مگس‌ها قصه‌ ناآرامی‌ها و کلافگی‌های روح آدمی است. داستان ازخودبیگانگی‌ها، دروغ‌ها، خیانت‌ها، جدایی‌ها و جنایت‌هاست و در پس این همه آنگاه، ندامت، پشیمانی و دلهره‌های همراه آن.

تقابل‌های عشق و نفرت، پیری و جوانی، داشتن‌ها و نداشتن‌ها و… ساختار اصلی نمایشنامه‌ مگس‌ها را تشکیل می‌دهد. در این میان اصلی‌ترین تقابل نمایشنامه، تقابل تاریخی شخصیت‌های زن و مرد است. زن‌ها و مردهای داستان دو مثلث را در ساختار آن به وجود آورده‌اند که در مثلث مردان «اورست»، «آگاممنون» و «اژیست» و در مثلث زنان «کلیتمنستر» زن خائن آگاممنون، «الکتر» دخترشان و «زنی جوان» قرار گرفته‌اند. تقابل اصلی در این دو مثلث اما، تفاوت جنسیت نیست، بلکه کنش و واکنش‌های هر یک در مواجهه با موقعیت‌ها و وضعیت‌های به وجود آمده و بروز رفتار‌های خاص، محور اصلی این تقابل است.

 

  1. قلعه مالویل

نویسنده: روبر مرل

مترجم: محمد قاضی‌

کتاب قلعه‌ی مالویل نوشته‌ی روبر مرل نویسنده‌ی الجزایری است. این کتاب برای نخستین بار در سال 1972 منتشر شد. در سال 1981 از روی کتاب قلعه مالویل فیلمی به کارگردانی کریستیان دو شالوگ ساخته شد که فروش خوبی در گیشه داشت.

کتاب قلعه‎ی مالویل در سبک علمی تخیلی نوشته شده است. داستان این کتاب الهام گرفته شده از بمب گذاری اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا بوده است. سیر داستانی این کتاب اما بسیار جذاب است و روبر مرل زوری به شخصیت‌های داستانش پرداخته است که شما را به شدت مجذوب داستان میکند.

داستان قلعه‌ی مالویل دربارهی فردی به نام اِمانوئل است. او یکی از زمینداران بزرگ در کشور فرانسه ایت. روزی هنگامی که در سرداب مشغول شراب‌گیری است ناگهان صدای انفجار بلندی می‌شنوند. گرمای شدیدی همراه با این صدا منتقل می‌شود. بعد از عادی شدن اوضاع، امانوئل و همراهانش از سرداب خارج می‌شوند و متوجه می‌شوند که بر اثر این انفجار دنیا از بین رفته است و تنها انسان‌ها و مکان‌های محدودی باقی مانده‌اند…

 

  1. کتاب بادام

نویسنده: وون پیونگ سون

مترجم: مریم بردبار

داستانی آموزنده و جسورانه از قدرت دوستی، عشق و تلاش… کتاب بادام نوشته‌ی وون پیونگ سون، یکی از بهترین رمان‌های کره جنوبی‌ست که در سال 2016 برنده جایزه ادبی جوانان چانگبی شده است. این رمان قصه‌ی پسری نوجوان را به تصویر می‌کشد که از اختلالی مغزی برخوردار است و نمی‌تواند مانند همه‌ی انسان‌ها احساسات خود و دیگران را درک کند و آن‌ها را بروز دهد.

 

  1. کتاب شبهای روشن

نویسنده: فئودور داستايفسكی‌

مترجم: سروش حبیبی

در میان آثار ادبیات عاشقانه، رمان کوتاه شب‌های روشن جایگاه ویژه‌ای دارد. داستایفسکی در این رمان، با شخصیت‌پردازی ماهرانه‌ای به موضوع تنهایی آدم‌ها، عشق، روابط بین آدم‌ها و فداکاری می‌پردازد. این کتاب درباره خاطرات یک رویاپرداز از زندگی‌اش در تنهایی و چهار شب صحبت با زنی است که نوری بر قلبش می‌تاباند و شب‌هایش را روشن می‌کند.

راوی داستان که شخصیت اصلی داستان هم است، مردی 26 ساله است. نامش و حرفه‌اش را نمی‌دانیم و هشت سال است که در سن‌پترزبورگ زندگی می‌کند. او در اتاقی کثیف و نامرتب زندگی می‌کند. بعد از هشت سال زندگی در این شهر، هیچ آشنایی ندارد. داستایفسکی شخصیت اصلی داستان شب‌های روشن را یک رویاپرداز معرفی می‌کند. مردی تنها و بدون دوست یا آشنایی که در شهر سن‌پترزبورگ روسیه زندگی می‌کند و تنها با روح ساختمان‌ها ارتباط برقرار می‌کند. او شب‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر پرسه می‌زند و هر گوشه‌ی شهر با ساختمان‌هایش برای او شخصیت دارند و با آن‌ها صحبت می‌کند. در واقع شهر و ساختمان‌هایش جایگزین روابط انسانی برای او شده‌اند. با قدم زدن در خیابان‌ها به تدریج ساختمان‌ها برای او شخصیت انسانی پیدا کرده‌اند.

این رمان داستان ماجرایی است که در چهار شب اتفاق می‌افتد. در شب اول مرد رویاپرداز یا همان راوی، با دختری که در حال گریستن است به نام ناستنکا آشنا می‌شود. با اینکه دختر به مرد دیگری علاقه دارد، آن‌ها چهار شب را به گفتگو و شناخت یکدیگر می‌گذرانند. هرچه مرد رویاپرداز با دختر آشناتر می‌شود، تنهایی‌اش از او بیشتر فاصله می‌گیرد.

آشنایی با دختر اولین ارتباط انسانی مرد با فردی دیگر است. اولین دیدار آن‌ها به مکالمه‌ای طولانی منجر می‌شود. مرد جوان زندگی‌اش را برای دختر تعریف می‌کند و می‌گوید که کل زندگی‌اش را در رویا سپری کرده است. به ویژه رویای آشنایی با زنی ایده‌آل. آن‌ها توافق می‌کنند تا شب بعد هم همدیگر را ببینند. شب بعد هر دو داستان زندگی خودشان را تعریف می‌کنند و این دیدارها تا چهار شب ادامه پیدا می‌کند.

یکی از جملات معروف کتاب این است: “یک دقیقه‌ی تمام شادکامی! آیا این نعمت برای سراسر زندگی یک انسان کافی نیست؟”

 

  1. کتاب بادبادک باز

نویسنده: خالد حسینی

مترجم: امیر سالارکیا

کتاب بادبادک باز نوشته‌ی خالد حسینی به زندگی پسری به نام امیر در میان آشوب‌های کشور افغانستان می‌پردازد. در این کتاب روابط انسانی به خصوص دوستی دو پسر بچه‌ی افغان محور اصلی داستان هستند. حسینی به واسطه‌ی این رمان تا به امروز به جوایز ادبی متعددی دست یافته است.

در رمان بادبادک باز (The Kite Runner) اتفاقاتی بسیاری رخ می‌دهد اما داستان اصلی به رابطه‌ی میان دو دوست به نام‌های امیر و حسن می‌پردازد. امیر و حسن دوستانی بسیار صمیمی هستند و با هم بزرگ شده‌اند اما امیر پسر ارباب است و حسن خانه‌زاد آن‌هاست. همین فاصله‌ی طبقاتی خواه ناخواه بر رابطه‌ی این دو کودک هم تأثیر خود را نشان می‌دهد و خالد حسینی (Khaled Hosseini) در فصل‌های نخستین کتاب به زیبایی رابطه‌ی خاص این دو پسربچه را توصیف می‌کند.

حسن پسری بسیار مهربان است و دل پاکی دارد و به عنوان یک دوست برای امیر فداکاری‌های بسیاری می‌کند و همین موضوع به غم و اندوه نهفته در سرتاسر داستان می‌افزاید. از طرف دیگر، این رمان از مصائب و سختی‌های یک کشور و مردمانش می‌گوید.

در این رمان تأثیرگذار راوی امیر یا همان پسر ارباب است او که اکنون در آمریکا به سر می‌برد و زندگی خوبی دارد به خاطرات قدیمی خود سرک می‌کشد و به خصوص به سال‌های کودکی خود زمانی که دوستی مانند حسن در زندگی خود داشت که حاضر بود به خاطر پسر ارباب دست به هر اقدامی بزند.

 

  1. کتاب پر

نویسنده: شارلوت مری ماتیسن

مترجم: میمنت دانا

رمان پر اثر شارلوت مری ماتیسن، داستانی تاثیرگذار است که در عین سادگی، کاریزمای عجیبی دارد. نکته جالب درمورد کتاب پر این است که شاید بیش از سرزمین مادری خود در ایران به شهرت و محبوبیت دست یافته است.

پر (The Feather)، رمانی عاشقانه‌ با روایت خطی است. «راجر دالتون»، شخصیت اول داستان، سرگذشت مکتوب خود را در اختیار ویویان، دوست قدیمی دالتون، می‌گذارد و از او می‌خواهد آن را چاپ کند. ویویان دست‌نوشته‌های دالتون را برای ما می‌خواند که با روایت اول شخص نوشته شده و البته در بسیاری از نقاط، ماجرا به صورت دیالوگ پیش می‌رود.

کتاب پر، نماد سبکی، لطافت، پاکی و ناپایداری است. داستان با تمی مهیج پیش رفته و تمام صحنه‌هایش پر از احساس، اشک و آه و بیان عواطف راوی و معشوقش و بیان صحنه‌های صمیمی بین آن دو است.

دالتون کارشناس حدوداً 40 ساله بیمه و صاحب زندگی آرام، ساده و شادی در کنار همسر و فرزند خود است تا زمانی که پرونده مرگ همسر مادام کوترل به او محول می‌شود. عشق معمولاً ناگهان و در جایی که اصلاً انتظار ندارید به سراغ شما می‌آید و دالتون هم گرفتار یکی از آن لحظات می‌شود.

پر داستان عشق نامتعارف راجر دالتون به ماویس کوترل است. شارلوت مری ماتیسن (Charlotte Mary Matheson)، بارها دالتون را در موقعیت‌های تصمیم‌گیری قرار می‌دهد و گویی می‌خواهد به دالتون یادآور ‌شود این راهی است که خودش انتخاب کرده و اکنون باید تصمیم بگیرد آیا حاضر است باز هم برای عشق هزینه‌ای بپردازد؟

کتاب «پر» مجادله‌های درون دالتون را با دقت بسیار شرح می‌دهد و ما را در یأس‌ها، عاشقانه‌ها و رنج‌های او شریک می‌کند. در میانه کتاب از خود می‌پرسیم معنای زندگی ما چیست؟ آیا چیزی جز عشق است؟ زمانی که دالتون به پاسخ این سؤال مطمئن می‌شود داستان به اوج خود می‌رسد و صحنه‌های عاشقانه بی‌نظیری خلق می‌شود که احساسات هر انسانی که عشق را تجربه کرده بر می‌انگیزد.

 

  1. کتاب کوری

نویسنده:  ژوزه ساراماگو

مترجم: کیومرث پارسای

کتاب کوری یک رمان خاص از ژوزه ساراماگو است؛ یک اثر تمثیلی، بیرون از حصار زمان و مکان، یک رمان معترضانه اجتماعی-سیاسی، که آشفتگی اجتماع و انسان های سردرگم را در دایره‌ی افکار خویش و مناسبات اجتماعی به تصویر می کشد. ساراماگو تاکید بر این حقیقت دارد که اعمال انسانی در «موقعیت» معنا می‌شود و ملاک مطلقی برای قضاوت وجود ندارد. زیرا موقعیت انسان ثابت نیست و در تحول دائمی است.

در شهری‌به طور وحشتناک کوری شیوع پیدا می‌کند و هاله‌ای سفید رنگ بعد از کور شدن افراد مقابل چشمانشان ظاهر می‌شود. خیابان‌ها نام ندارن. شخصیت‌های رمان نیز نام ندارم: دکتر، زن دکتر، دختری که عینک دودی داشت، پیرمردی که چشم بند سیاه داشت، پسرک لوچ و… سبک و ساختار دشوار رمان، پس از چند صفحه، جاذبه‌ای استثنایی پیدا می‌کند. نقطه‌گذاری متن متعارف نیست. نثر موجز در خلال پاراگراف‌های طولانی، پیچیدگی‌های روح انسان و مشکلات غامض زندگی را تداعی می کند. کوری مورد نظر ساراماگو، کوری معنوی است.

در رمان کوری (Blindness) ژوزه ساراماگو (Jose Saramago) برای شخصیت‌ها اسم انتخاب نکرده است. با این وجود پیچیدگی در رمان ایجاد نشده و خواننده به راحتی می‌تواند با شخصیت‌های رمان ارتباط ذهنی برقرار کند. بازگشت‌های زمانی به گذشت و آینده، در خیال شخصیت‌ها از زیبایی‌ها و جذابیت‌های این اثر است.

ساراماگو در کوری (Ensayo sobre a cegueira)، تعهد و باور عمیق خود را به عدالت اجتماعی، احترام به خرد و عقل سلیم همراه با تزکیه روح و جسم که تنها راه ضمانت پیدار ماندن هر جامعه‌ای است، به ارمغان آورده است. کوری در سال 1995 منتشر و ساراماگو به خاطرش برنده جایزه نوبل سال 1998 شد. او درباره‌‌ی این رمان می‌گوید: «این کوری واقعی نیست، تمثیلی است. کورشدن عقل و فهم انسان است. ما انسان‌ها عقل داریم و عاقلانه رفتار نمی‌کنیم…»

همچنین ساراماگو کلام پیچیده و چندپهلویش را در دهان تک تک شخصیت های کتاب و مخصوصا در پایان، در دهان زن دکتر گذاشته است: چرا ما کور شدیم، نمیدانم. شاید روزی بفهمیم. می‌خواهی عقیده مرا بدانی؟ بله، بگو، فکر نمی‌کنم ما کور شدیم. فکر می‌کنم ما کور هستیم. کور، اما بینا. کورهایی که می‌توانند ببینند، اما نمی‌بینند

 

  1. کتاب هر دو در نهایت می میرند

نویسنده:  آدام سیلورا

مترجم: میلاد بابانژاد، الهه مرادی

قاصد مرگ پیغامی برای دو پسر نوجوان دارد: آن‌ها فقط یک روز دیگر زنده هستند. آدام سیلورا در کتاب هر دو در نهایت می‌میرند از آخرین روز زندگی دو پسری می‌گوید که همدیگر را نمی‌شناسند اما سرنوشت مشترکی دارند. این کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده و به انتخاب بسیاری از مجلات و وب‌سایت‌ها، بهترین کتاب سال لقب گرفته است.

یک دقیقۀ پیش داشت مطلبی را در وب‌سایتی می‌خواند و حالا می‌داند که یک روز بیشتر به پایان زندگی‌اش نمانده است. این نحوۀ آشنایی ما با متیو است. برای روفئوس نیز اتفاق مشابهی می‌افتد، او در حال دعوا کردن است که قاصد مرگ غافل‌گیرش می‌کند. هر دو در نهایت می‌میرند (They Both Die at the End) داستان دو پسر غریبه‌ای است که سرنوشت آن‌ها را با هم پیوند می‌دهد.

آدام سیلورا (Adam Silvera) این‌طور ما را در ابتدای داستان غافل‌گیر می‌کند. متیو و روفئوس حالا فقط باید یک تصمیم بگیرند: می‌خواهند روز آخر زندگی‌شان را چطور سپری کنند؟ هر یک به دلیلی دلشان می‌خواهد دوستی تازه پیدا کنند و خوشبختانه، شرایط نیز برای این کار فراهم است؛ برنامه‌ای وجود دارد به نام «آخرین دوست».

هر دو در نهایت می‌میرند کتابی جذاب و پرکشش و درعین‌حال عمیق است که به ما خاطرنشان می‌کند زندگی بدون مرگ و عشق بدون فقدان مفهومی ندارد. با خواندن این کتاب، خواهیم گریست و هم‌زمان قدرت زندگی را خواهیم ستود و شور زندگی را احساس خواهیم کرد.

 

  1. کتاب زمستان در راه است

نویسنده: گری کیموویچ کاسپاروف

مترجم: امیرحسین فاضلی مقدم

در کتاب «زمستان در راه است» گری کاسپاروف سال ۲۰۱۵ پوتین را خطرناک‌تر از داعش دانسته و پیش‌بینی کرده بود به اوکراین حمله خواهد کرد و گفته بود باید به اوکراین تجهیزات نظامی داد و وابستگی به نفت و گاز روسیه کاهش یابد. این کتاب حالا جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های سیاسی آمازون است.

 

  1. کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها

نویسنده: ویتولد شابوفسکی

مترجم: زینب کاظم خواه

سفری جذاب به چهار قاره و زندگی پنج دیکتاتور مشهور! ویتولد شابوفسکی در کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها، سراغ قابلمه سوپ و دیگ پلو و گوشت بز و انواع غذاهای دیگر آشپزخانه دیکتاتورها می‌رود و داستان آشپزهای شخصی آنان را روایت می‌کند.

تا زمانی که غذای خوبی برای وعده‌های روزانه‌شان بپزی، این بخت را داری که تو را نکشند!

کتاب مصائب آشپزی برای دیکتاتورها (How to feed a dictator) زندگی آشپزهایی را به تصویر می‌کشد که گویی بر لبه تیغ قدم می‌زنند، آنان باید به قدری از هوش و درایت برخوردار می‌بودند که با توجه با اخلاق و روحیات دیکتاتورها برایشان غذا درست می‌کردند و همواره باید حواس‌شان را به شور و بی‌نمک نبودن غذا جمع می‌کردند.

شاید تصور کنید سیاست و غذا نمی‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند، اما این کتاب این دو مسئله را به خوبی کنار هم گذاشته است. زندگی خصوصی دیکتاتورها یکی از آن مسائل هیجان‌انگیزی است که آثار زیادی در موردشان نوشته شده است. سَرَک کشیدن به زندگی دیکتاتورها از چشم آشپزخانه و ارزیابی تاریخ در حین آشپزی مسئله‌ای‌ست که ویتولد شابوفسکی (Witold Szabłowski)  به آن پرداخته است. او با آشپزهای شخصی پنج دیکتاتور – فیدل کاسترو، انور خوجه، عید امین، پل پوت و صدام – که به کشتار و سرکوب مشهور بودند، مصاحبه و گفت‌وگو کرده است.

 

  1. کتاب نبردمن

نویسنده: آدولف هیتلر

مترجم: فرشته اکبرپور

کتاب نبرد من تنها کتابی است که انتشار آن در آلمان ممنوع است. آدولف هیتلر در این کتاب دیدگاه‌های خود را بیان کرده، اثری که مبنای برپایی حزب ناسیونالیسم (نازی) شد و جهان را درگیر مصیبتی همه‌گیر کرد.

کتاب نبرد من (My Struggle) در آلمان نازی پس از انجیل پرفروش‌ترین کتاب آلمان وقت بوده و برای سال‌ها در مدارس آلمان تدریس می‌شد.

«نبرد من» مانیفست اندیشه‌های تمامیت خواهانه‌ی هیتلر است. اما چرا این سرجوخه سابق ارتش آلمان که اندکی ذوق نقاشی هم داشت به چنین افکاری ره جست؟

پاره‌ى نخست این کتاب زمانى نوشته شد که آدولف هیتلر (Adolf Hitler) در دژى نظامى در باواریا زندانى بود. او چگونه راهى آن دژ شد و به چه دلیل؟ پاسخ به این پرسش مهم است، زیرا این کتاب با رویدادهایى سروکار دارد که نویسنده را دچار این گرفتارى کرد و به این دلیل که نویسنده زیر فشارهاى عاطفى ناشى از وقایع تاریخى روزگار خود این کتاب را نوشته است. آن زمان، دوره‌ى خارى و تحقیر آلمان و تا حدودى ادامه‌ى رویدادهایى بود که کمابیش در یک قرن گذشته رخ داده بود؛ این دوره از هنگامى آغاز مى‌شود که ناپلئون امپراطورى کهن آلمان را تکه‌پاره کرد و سربازان فرانسوى تقریبآ سراسر آلمان را به اشغال درآوردند.

پارۀ دوم این کتاب پس از آزادی زودهنگام هیتلر از زندان نوشته شد. با قدرت گرفتن ناسیونال سوسیالیست‌ها در آلمان، فروش و توزیع نبرد من نیز رواج گرفت. از اواسط دهه ۱۹۳۰ کتاب هیتلر به خرج دولت به زوج‌های تازه ازدواج کرده هدیه می‌شد، فروش نسخه‌های دست دوم کتاب ممنوع بود و تدریس آن در مدرسه‌ها به عنوان جزئی از برنامهٔ تبلیغاتی حزب ناسیونال سوسیالیست از همین دوران آغاز شد. از این کتاب تا پایان جنگ دوم جهانی نزدیک به یازده میلیون نسخه انتشار یافت که بخش اعظم آن یا رایگان توزیع، یا به اجبار خریداری شده‌ بود.

 

  1. کتاب صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

نویسنده: ديويد فرامكين

مترجم: حسن افشار

خاورمیانه سرزمین عجیبی است. جغرافیای خاص این منطقه در طول تاریخ باعث شده است این سرزمین روز خوش نبیند. همواره ابرقدرت‌ها تلاش کرده‌اند بازی را در این منطقه بر اساس منافعشان پیش ببرند و این تضاد منافع برای مردم این سرزمین همیشه جنگ و خون و آتش به همراه داشته است. به نظر می‌رسد خاورمیانه هرگز به آرامش نخواهد رسید. دیوید فرامکین در کتاب صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد از سقوط امپراتوری عثمانی و ظهور خاورمیانه‌ی جدید می‌نویسد و از بسیاری از  پیچیدگی‌های سیاسی‌ای که سرنوشت مردم این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است، پرده بر می‌دارد.

 

 

  1. کتاب البته که عصبانی هستم

نویسنده: دوبراوکا اوگرشیچ

مترجم: خاطره کردکریمی

کتاب «البته که عصبانی هستم»  اثر «دوبراوکا اوگرشیچ» یک اثر ماندگار درباره‌ی وطن، میهن‌پرستی، جوش‌وخروش ملی و اعتزال و دوری گزینی خودخواسته‌ی نویسنده از ملیت اصلی و کشورش است؛ زیرا نویسنده در یوگسلاو زندگی می‌کرده است که پس از چندی به پایتخت کشور مستقل کرواسی تبدیل می‌شود. او در این میان بر سر دوراهی قرار می‌گیرد و در جست‌وجوی هویتش دست‌به‌قلم می‌زند.

کتاب «البته که عصبانی هستم» ترجمه‌ی پنج جستار از کتاب «فرهنگ کارائوکه» karaoka culture است که در سال 2014 به زبان انگلیسی منتشر شد. این جستارها عبارت‌اند از «روابط خطرناک»، «مسئله‌ی زاویه دید»، «جمهوری ادبی کاکانیا»، «ذات فرار بایگانی» و «ترس از مردم» که در همه‌ی آن‌ها مفاهیم استقلال کشور و ترک وطن بسیار پررنگ هستند. نویسنده در طی جستارهای کتاب «البته که عصبانی هستم» تأثیر رویدادهای اجتماعی و سیاسی بر زندگی مردم جامعه را بررسی می‌کند. او براساس تجربه‌ی زیسته‌اش در شرایط نابسامان اجتماعی و جنگ‌زده‌ی سرزمینش این جستارها را به نگارش درآورده است و فضاسازی دقیقی از وطن و انزوای خودخواسته ترسیم می‌کند. این کتاب سبب می‌شود شما برای خواندن تاریخ یوگسلاوی مشتاق شوید و به عمق مسائل سرزمین‌هایی بروید که کمتر از آن‌ها صحبت شده است. در ابتدا کتاب هم سخنی از مترجم وجود دارد که به‌صورت کامل و جامع پیشینه‌ی تاریخی این منطقه از اروپا را بازگو کرده و درباره‌ی نویسنده بیشتر صحبت کرده است.

 

” خوشبخت کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد، یا کتاب های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.”

ویکتور هوگو

Back To Top